De moeders onder ons kennen het wel, een strak schema vraagt om ‘problemen’. Onze dochter werd afgelopen maandag ziek en ik had deze week, vooral dinsdag, volgepland staan met afspraken op de bouw van 11:00 tot 16:00uur. We hebben de maandag nog afgewacht, maar wisten natuurlijk al dat dat hem niet ging worden. We hebben de afspraken verdeeld en hebben oppas geregeld (dank je mam 🥰) tijdens haar middagdutje om te voorkomen dat ook mijn moeder ziek zou worden. Mark heeft de eerste afspraak voor de tuin opgepakt. Heel fijn dat hier nu eindelijk vooruitgang in gaat komen. Zaken als afmetingen, planning en beregening zijn besproken. Ook actiepunten vanuit de tuinarchitect voor de elektricien en de aannemer hebben we gelijk door kunnen nemen op de bouw, super fijn!

De afspraak die daarop volgde was met de interieurarchitect (Eline van Grand & Johnson) en de interieurbouwer (Koen van RMR). Ik had het gevoel dat dit precies op het juiste moment kwam. We zijn door alle ruimtes gelopen en hebben al het maatwerk wat er gaat komen samen afgestemd. De interieurbouwer was al een keer eerder op de bouw geweest, dus het was niet nieuw voor hem, maar fijn om de details met de interieurarchitect af te kunnen stemmen. Heel eerlijk….die vragen zou ik écht niet kunnen beantwoorden. Je merkt dat het écht om de details gaat en dat ga je uiteindelijk wel zien, dus waardevol dat zij beide aanwezig waren en gelukkig heb ik ook nog wat toe kunnen voegen😃.

Als laatste had ik een bouwvergadering staan om 14:00uur. Gelukkig hebben we bouwbegeleiding, dus er is altijd iemand die ons vertegenwoordigd, maar mijn actiepunten heb ik gelukkig door kunnen nemen met Eline (Grand & Johnson) en zij heeft mijn rol overgenomen, thanks Eline 🙌🏻. Super fijn dat ik zo last-minute uit de brand geholpen ben, want ik ben direct weer naar huis gegaan en heb mijn moeder af kunnen lossen. Uiteindelijk komt alles goed zie je wel ✌🏻.

Tijdens de bouwvergadering is een actielijst voor 2 weken opgesteld. Er zijn een aantal open eindjes die afgewerkt moeten worden en nu hebben we een fijn overzicht waar iedereen zich aan kan houden. Voor onszelf viel het uiteindelijk wel mee, maar voor de onderaannemers waren het er best wel wat. Overzicht is fijn, dus dat hebben we nu weer na onze vakantie 👍🏻.

We hadden in onze aanneemsom een airco meegenomen voor op onze slaapkamer, deze zit er nog niet in en nu hadden we dus nog de kans om te bekijken of we dit op alle slaapkamers zouden kunnen doen. Het kan dus, maar we hebben voor de zekerheid nog een dubbelcheck gedaan bij een partij waar Mark hele goede ervaringen mee heeft gehad op kantoor. We hebben hem er ook naar laten kijken, niet per se voor de prijs, maar voor de oplossing die geboden werd. Deze partij gaf ons compleet andere adviezen (merk, verwerken leidingen etc.). Nu hoor ik je denken; lekker makkelijk is dat voor die partij, ze vinden altijd wel iets wat anders kan, dat is ook zeker zo. Voor mijn werk heb ik ook verschillende audits gedaan en dat is makkelijk scoren, maar dit waren adviezen die wij niet konden negeren en waardoor wij de keuze hebben gemaakt om dit uiteindelijk niet via de aannemer te laten doen. Het gaat ons zeker meer werk opleveren, maar we willen uiteindelijk ook de kwaliteit in huis halen en de meest duurzame oplossing, dus we zijn er voor gegaan✅.

Zo zijn er nog een aantal zaken die wij gaande weg uit de aanneemsom hebben gehaald, omdat wij denken dat de partijen die wij ervoor inschakelen nét dat beetje meer kunnen leveren dan wij bij de aannemer zouden krijgen. Advies van mij is, blijf scherp gedurende het hele traject, het kost misschien wat extra tijd, maar je bouwt een huis ook voor een hele lange tijd, dus het is het (naar mijn mening) echt waard.

Nu is er deze week nog een hele hoop op ons pad gekomen, maar laat ik daar volgende week wat meer over vertellen. De laatste afspraak die ik deze week had was donderdagmiddag met onze (houten) vloerenleverancier. Onze contactpersoon/projectleider heeft de dekvloer beoordeeld, de ruimtes bekeken en we hebben het gehad over de afwerking en de plint. Het vervolg is dat ik de afbouwplanning toe ga sturen en met hen ga afstemmen wanneer ze kunnen starten.

Aankomende week, de tweede week van het afwerken van de actielijst, moet deze lijst compleet zijn. Daarnaast is de stukadoor volop bezig, is de aannemer bezig met een hoop timmerwerk, de elektricien plaatst nog de laatste inbouwpunten voor de stukadoor en ik ben veel contact met de interieurbouwer over de extra werkzaamheden die er voor hen aankomen, de interieurarchitect over de lopende zaken en met onze bouwbegeleider over de nog af te werken actiepunten.

Welkom in mijn leven als full-time bouw/projectmanager 😅☀️. Tot volgende week 👩‍💻.